CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

05 September 2010

Part 1 : Raya, raya dan raya..

Farah Zahid | 14:15 |
Ape yang korang pikirkan bila dengar or cakap pasal RAYA?
Aha, ni aku nak share cket pasal raya, jeng jeng jeng.....




1) BALAI RAYA
Hehehe..sape yang tak tahu balai raya?
balai raya Kg. Teriang Besar (kg. atok aku sebelah abah)
2) BUNGA RAYA
Bunga raya ni bunga kebangsaan negara kite.
Ade macam2 warna bunga raya, tapi warna merah yang paling biase kite tengok dan jumpe.
Lagi, Hibiscus rosa-sinensis ade banyak kultivar, varieti dan hybrid,
tu pasal kite boleh jumpe bentuk dan warna bunga raya
yang pelbagai selain merah dan bentuk biase.

3) JALAN RAYA
Ni tipu sangat kalo korang tak tahu, hari2 drive kete, bawak moto, merempit,
korang jalan2, tu kat atas ape?

4) LEBUH RAYA
Yang ni pun sama, korang kalo cakap tak tahu, aku luku2 je..hik3...
hi-way Sg. Besi











5) HARI RAYA
Aku bajet korang sume mesti dah pro bila cakap pasal hari raya nih, kan, kan?
Hari raya dapat dikategorikan kepada 2, iaitu raya aidilfitri ngan raya aidiladha.
Aidilfitri kite sume sambut selepas berpuasa sebulan Ramadhan, iaitu sepanjang bulan Syawal.
Aidiladha plak kite sambut pada hari ke-10, 11, 12 dan 13 dalam bulan Zulhijjah.



ni masa raya qurban tahun lepas kat rumah pak uda

6) BISKUT / KUIH RAYA
Kompem yang ni korang tahu, tiap kali raya mesti akan ade kuih or biskut raya.
Tak kire laa kan, kuih handmade or kuih tunjuk2..
(penah dengar kuih tunjuk2?)
pelbagai jenis kuih raya
7) DUIT RAYA
Sape yang tak suke bile dapat duit raya?
Tapi, kalo ade yang tak suke pun, maybe yang tukang bagi duit raya ar kan...
(yang jenis kede__ maybe berkire la kot?)
Ala, takkan tu pun nak berkira sangat, cume raya puasa je yang bagi duit raya,
setahun sekali aje pun raya puasa ni..hihihi..
(kire sedekah la jugak tuh..)


8) HANTU RAYA
Erkk..hantu raya pun termasuk gak ke?
Hantu raya ni merupakan golongan jin atau syaitan,
yang dipelihara ngan tujuan untuk menolong tuannya buat keje dan untuk memudaratkan musuh.
Hantu raya ni dikatakan boleh menjelma sebagai manusia.
(tak ade gambar laa, kang letak kat sini, ade yang tak boleh tido plak..)




# sume gambar adalah dari uncle Google, so kredit kepada beliau,
melainkan yang ade cop mohor dari aku, ngehehe...






p/s :
akan ade part 2, tunggu....

0 kata-kata indah:

Post a Comment

terima kasih sebab sudi komen di entri ini,
sila datang lagi untuk memberi komen.

(^o^)

Entri Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright Reserved © 2010-2015 musafir-di bumi-Tuhan. Powered by Blogger.