CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

03 September 2010

Jenayah & Hudud

Unknown | 10:30 |
Asal skema tajuk entry aku hari nih?
Cume berkisar tentang problemo de crime.
(ahakzz..tah betul tah salah, aku maen hentam aje tuh..)


Serius,
masyarakat kat negara kita dah semakin rendah morale,
sebab setiap kali korang baca paper, korang tengok dan dengar berita,
paling2 mesti ade 2 or 3 problemo de amor crime.
Ape nak jadi ni wey...
Desperate sangat ke makhluk2 penjenayah tu nak wat jenayah,
sekaligus menyebabkan diorang dapat dosa secara senang2 dan sia2?

Ikutkan, soal ni laa yang aku tak suka nak diskusikan,
sebab kompem punya, akan terseret bab perundangan Islam.
Aha, tapi aku kalo dah terseret bab perundangan Islam,
kompem aku excited..sebab aku suke debat pasal tu..
(aiseh, melalut pasai ni ape kejadahnya?)

Dah terang lagi bersuluh ngan spotlight,
kes zina, merompak, menyamun, mencuri, buang anak merata2, bla-bla-bla, etc...
giler ah masyarakat sekarang..
Pada pendapat aku, diorang yang 'penjenayah' ni,
patut dihukum mengikut undang2 Islam.
(dah kata malaysia ni negara Islam, kata pemimpinnya Islam...kan,kan?)

Sebenarnya, kalo kite ikut rules yang Allah swt dah tetapkan, ia sangat laa mudah.
Berbalik kepada konsep negara Islam, ia perlu menjadikan al-Quran dan al-Hadis sebagai sumber rujukan paling utama dalam pemerintahan dan menjalankan undang2 Islam.
Kalo benar, it's ok kan?
Tapi soal sekarang, seolah2 tak ade pun? (seolah2 atau memang tak ade?nak kena paham ni..)
Tang mane sistem pemerintahan negara yang menjalankan undang2 dan hukum Islam lalu mengaku sebagai negara Islam? (dalam konteks ini ialah Malaysia)
Homework untuk korang yang suke berpikir, pikir2 soklan yang aku italickan kat atas tadi, oke?








Last but not least, takat ni aje yang aku mau share ngan korang.
Actually, ade 1 lagi bahagian hukuman iaitu ta'zir, tapi aku tak masukkan la, banyak sangat.
Kalo nak bahaskan kat sini pasai hudud dan qisas aje pun sangat laa banyak,
giler ah, mesti nanti crowded..



p/s :
bukak mata, bukak ati, tanya minda...
(benda2 laen jangan dibukak melainkan berbukak puase, ehe..paham2 ajelaa..)

0 kata-kata indah:

Post a Comment

terima kasih sebab sudi komen di entri ini,
sila datang lagi untuk memberi komen.

(^o^)

Entri Popular

Copyright Reserved © 2010-2018 musafir-di bumi-Tuhan. Powered by Blogger.