CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

02 September 2010

Zakat : Dah ke belum?

Unknown | 12:10 |
"Eh, ape yang dah ke belum ni, Farah?"
Aha, sekarang ni kan Ramadhan, tak lama lagi Syawal plak.
(sengaja tak mau jawab soklan, hihi)

"Yela, tahu la tu, tapi ape yang dah, ape yang belum?
Beli baju raya?Kueh raya?duet raya?hehehe.."
Aishh, tu sume laen cite la beb, aku luku kang, miahaha...

"Abeh tu, tanya tadi tapi tak jawab.
Sape yang nak kena luku sekarang neh??"
Wahwah..garangnye beb, sabar ah..aku nak jawab laa ni..

Aku tanya sekali lagi, kali ni kasi clear plak, ehehe...
Dah ke belum..............?

.
.
.
.
.
.
.
..........................BAYAR ZAKAT FITRAH???


Aku tanya ni memang kena masa kan?
Hari neh dah hari ke bape Ramadhan?
"23 Ramadhan dah..." ----- oke, pandai pun korang...hikhik....

Aha, korang jangan nak buat2 lupe plak,
zakat fitrah ni wajib bayar tau..

"Yeke?" ----- eh, tak caye plak?meh aku explain..
Zakat fitrah ni zakat diri yg difardhukan kat atas setiap individu lelaki dan perempuan Muslim yg mampu dengan syarat2 yang dah ditetapkan.
(golongan selain tu, aku tak tahu nak jawab, korang refer kat ustaz2 la ek...)

"Syarat2 tu plak, ape dia?"
Orang Islam yang wajib mengeluarkan zakat fitrah untuk diri dan keluarga atau tanggungannya ialah: 
1. Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.
2. Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari. 
3. Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya. 
4. Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan.
(ni aku copy je dari website, malas nak taip..huhu)


"Waktu bile kite kuarkan zakat fitrah ni?"
Ade 5 kategori, jeng jeng jeng......


"Oo..ok, ok..dah paham..err, tapi bape nilai zakat fitrah yang kena bayar?"
Nilai? Aku copy paste aje laa ek, tak larat nak taip sebijik2..huhu..

credit to www.cikgudahlia.com

Abes baca entry ni, mesti korang dah tahu kat mane position korang kan,
so pada korang yang dah layak dan mampu kuarkan zakat fitrah, jangan ngade2 tak mau bayar,
lewat2kan bayar zakat or buat2 tak tahu pasal kuar zakat fitrah..
Aku luku kang sekor2...wahahaha...
(giler ganas, erkk..saje gertak, hihihi...)


Oke, takat ni aje laa explanation aku kat korang bab zakat fitrah ni.
Korang nak tanya ape2 lagi, bleh tanya, 
aku jawab mane yang aku tahu, tapi aku tak jamin 100% betul,
so, korang kena tanya kat ustaz2, or terus tanya kat pusat zakat tempat korang, okie?  :)



p/s :
aku mau bayar untuk diri aku, kunun2 sebab aku dah bekeje,
tapi my dad cakap dia mau bayarkan, hee..besh2..trimas abah..!!
(akan datang, sorry ek, dah keje best2, duk jauh, bayar sendrik2 plak, kuikuikui..)

0 kata-kata indah:

Post a Comment

terima kasih sebab sudi komen di entri ini,
sila datang lagi untuk memberi komen.

(^o^)

Entri Popular

Copyright Reserved © 2010-2018 musafir-di bumi-Tuhan. Powered by Blogger.