CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

22 September 2010

21SX : Sperma

Farah Zahid | 20:56 |
Ouhh..
tajuk entri aku dah nak macam entri hamzah, sengal..
hak hak hak..
Chop, chop..
okeh, okeh, jangan layan gelak.

Aku rase korang tahu sperma tu ape,
so aku ta mau merepekmeraban pasal sperma kat sini.



Aku cume mau share info pasal kesihatan sperma,
ni wajib tahu bagi yang lelaki,
dan harus tahu bagi pempuan.
sebab ape? korang pikir ar sendiri..
har har har..
Kepada lelaki2, sila bace elok2 okeyh?

Cemane cara terbaek untuk tingkatkan kualiti sperma?

1) Amalan pemakanan yang seimbang.
Seimbang dari segi hape?
Aha, multivitamin kena makan, supaya bekalan zink (bukan zink bumbung rumah korang!), selenium, dan asid folik dalam badan tu mencukupi, penting untuk hasilkan sperma dan fungsinye.
Dalam multivitamin ade antioksidan yang melindungi sperma agar tidak rosak.

2) Mengurangkan tekanan.
Tekanan ape? tekanan angin tayar?
Tekanan or stress, juga disebut depression (ye kot?) yang berlarutan dan tak diatasi akan mengganggu ketenteraman awam hormon yang perlu dalam penghasilan sperma.

3) Selalu exercise (bersenam).
Exercise yang cemane?
Ape2 jenis senaman, aktiviti fizikal yang baik untuk kesihatan, di samping dapat kurangkan tekanan.

4) Kekalkan berat badan seimbang.
Seimbang yang camne tu?
Gangguan untuk menghasilkan hormon kesuburan boleh berlaku apabila terlalu banyak atau sikit kandungan lemak dalam badan.

5) Lindungi kesuburan.
Cemane plak nak lindungi kesuburan?
Jauhi bahan beracun, tak merokok, tak minum minuman alkohol yang mane gabungan bahan2 tersebut akan mengurangkan kualiti dan kuantiti sperma.
(so, pikir2 la ek..kalo rase ta mau kawen, sila laa merokok dan minum alkohol, hek..)

6) Elakkan mandi sauna or mandi wap panas.
Nape elakkan plak?
Based on research, berendam dalam air panas lebih 40 darjah C, selama 30 minit boleh mengurangkan jumlah sperma.

7) Tak duduk terlalu lama.
Erk, tak kan nak berdiri je?
Ini untuk memberikan suhu lebih sejuk kepada testis (aku luku2 sape ta tau testis tu ape) sebab sperma perlukan suhu lebih rendah dari suhu badan.

8) Berhati2 dengan ubat2an
Ubat2 pun tak bleh?
Ade ubat yang boleh mempengaruhi penghasilan dan kualiti sperma.

9) Kurangkan duduk atas permukaan keras.
Ish, tak kan nak duduk atas bantal or tilam je?
Tak perlu camtu, kalo terpaksa dan terdesak, bangun setiap 30 minit untuk merendahkan suhu bahagian yang berkenaan (paham2 je laa ek?)

(Rujukan : Soal jawab remeh temeh tentang Seks - Telaga Biru)



p/s :
lelaki or pempuan, same2 jaga kesihatan..

14 comments:

  1. ade lg..onani jugak boleh merosakkan sistem zakar lelaki..kalau sperma berkualiti pun,kalau sistem rosak xguna jgk..

    ReplyDelete
  2. @SYJ-hafiz@acong
    erk..
    yg tu,aku no comment..
    ngeng3...

    ReplyDelete
  3. @SYJ-hafiz@acong A ah..kalau air bersih tapi paip tersumbat tak guna jugak...haha
    The Sharkox: Jejaka Hensem dari Sintok

    ReplyDelete
  4. @The Sharkox
    huarghh....
    den x mau komen ape2..
    pndai2 la nak jaga sndrik..
    :)

    ReplyDelete
  5. sperma berenang dlm bdan sape nih? huhu

    ReplyDelete
  6. sperma aku sihat2 belaka...tapi dia nak berenang kat mane?? xde saluran yang sepatutnya..perghhh sungguh lucah!!!

    ReplyDelete
  7. @MK Kimi
    berenang kat tmpt yg sepatutnye,
    tp utk yg dah kawen jelaa..

    :)

    ReplyDelete
  8. @HaNTwO
    uishh..berenang kat uterus isteri kamu la..
    takkan berenang kat tepi jalan plak...
    har har har...

    ReplyDelete
  9. xpe, pasni aku letak kipas bawah meja..huhu

    ReplyDelete
  10. @Dark Half
    okeh,
    nnt dah letak kasi tau aku..



    hak hak hak.... :p

    ReplyDelete
  11. hahaha.... no komen.. XD

    ReplyDelete
  12. @Mirul
    awat ang no comment?
    haaaaa, jgn2 ang........

    hak hak hak...

    ReplyDelete
  13. huAhaAHaha...sperma aku sihat jer..siap de lebey2 lg...boley la menderma kt sesaper yg nak...konfirm sihatenaga dan bert

    ReplyDelete
  14. @Muhammad Ashahrin
    ish3..donate kat wife sude...
    :p

    ReplyDelete

terima kasih sebab sudi komen di entri ini,
sila datang lagi untuk memberi komen.

(^o^)

Entri Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright Reserved © 2010-2015 musafir-di bumi-Tuhan. Powered by Blogger.