CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

30 December 2012

KEMBALIKAN IA KEPADAKU

Awa'ish Bintuttam | 03:03 | |

Assalamualaikum...tak jawab berdosa...huhu...

Apa khabar para readers dan bloggers? Jika sihat, alhamdulillah...jika sakit pun kena ucap alhamdulillah juga kerana nikmat yang dikurniakan Allah SWT lebih besar dan lebih banyak daripada ujian dan penderitaan yang kita hadapi sekarang ini...nikmat hidup, nikmat menghirup udara beroksigen, nikmat pancaindera dan nikmat yang paling BESAR SEKALI nikmat beragama iaitu nikmat ISLAM dan nikmat IMAN...

Entri kali ini saya nak kongsi dengan readers dan bloggers semua tentang pengalaman bermakna yang saya tempuhi setelah bergraduasi...


Pejam celik pejam celik dah hampir setahun saya menjadi pekebun anggur terhormat (penganggur berijazah)...huhu...dan selama itulah saya dapat merasai sekeping sijil tidak membawa apa-apa makna pun melainkan jika disertai ilmu yang sentiasa melekat di dada.

Pernah tak korang rasa macam kosong je lepas bergraduasi? Rasa seperti tak pernah belajar apa-apa...macam tu lah keadaan saya selepas habis belajar...diploma dan juga ijazah...rasa kosong...kosong...kosong... percaya tak kalau saya katakan, saya telah panjangkan tempoh pengajian ijazah saya...orang lain biasanya nak habis belajar cepat, tapi saya takut nak grad...sebab utama, saya risau... saya tak tahu apa yang patut saya buat lepas habis belajar,  saya risau sebab saya seperti tak pernah belajar apa-apa, saya risau sebab saya rasa saya tak punya apa-apa kelebihan untuk saya berbakti kepada masyarakat...mungkin juga disebabkan saya tak ada keyakinan dengan dunia selepas belajar. 

Walaupun begitu, saya tetap bersangka baik kepada Allah, saya berdoa dan antara doa saya ialah :


اللّهُمَّ إِنِّي اسْتُودَعْتُكَ مَا عَلَّمْتَنِيهِ فَرْدُدْهُ إِلَيَّ عِنْدَ حَاجَتِي وَلَا تُنْسِنِيْهِ يَا رَبَّ العَالَمِيْن

Maksudnya : Ya Allah sesungguhnya aku menyimpankan kepadaMu apa-apa yang telah Kau ajarkan kepadaku maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya dan janganlah Engkau melupakan daku akannya wahai Tuhan sekalian alam .


Lepas je habis final exam semester yang terakhir, sebaik saja sampai di kampung halaman, tanpa bertangguh saya terus mencari kerja. Dan dapat la satu kerja yang jauh melencong dari bidang sebenar saya. Saya rasa macam sia-sia saja saya belajar selama ini, langsung tak dapat diguna pakai lepas habis belajar. Jadi, saya cuba bermacam cara supaya apa yang saya belajar selama ini berguna dan bermanfaat dalam hidup duniawi dan ukhrawi saya... antaranya melalui tuisyen (secara sambilan pada waktu malam) tanpa perlu berhenti bekerja di siang hari.

Dalam gementar, takut, risau, rasa tak pandai, rasa tak mampu, dan bermacam-macam perasaan lagi, saya nekad untuk teruskan niat saya (mengadakan tuisyen). Saya bertawakkal dan serahkan segala-galanya kepada Allah. Lebih-lebih lagi, apabila saya mendapati yang menyertai tuisyen saya adalah terdiri daripada pelajar-pelajar tahfiz 30 juz, asasi pengajian Islam, diploma selain pelajar sekolah rendah dan menengah. 

Bermula dengan doa, saya start mengajar... Tanpa terduga dan amat mengejutkan sekali ialah saya mampu mengingati pelajaran-pelajaran saya tanpa perlu membelek buku semula. Di saat itu hati saya menikmati manisnya menyebarkan ilmu.

Alhamdulillah, Allah mengabulkan doaku di atas “kembalikan ia (ilmu) kepadaku ketika aku memerlukannya”...

2 comments:

  1. Alhamdulillah... apa yang awak usahakan tu membuahkan hasil.. kadang2 perjalanan kita tak seperti yang kita nakkan.. tetapi mungkin Dia telah tetapkan jalan kita tu ada bunga2nya dan tidak lurus sahaja.. :)

    ReplyDelete

terima kasih sebab sudi komen di entri ini,
sila datang lagi untuk memberi komen.

(^o^)

Entri Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright Reserved © 2010-2015 musafir-di bumi-Tuhan. Powered by Blogger.