CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

10 May 2010

7 Cara Kekalkan Tenaga Sepanjang Hari

Farah Zahid | 12:30 |
1. Ambil serat ketika bersarapanSarapan kaya serat membuat anda lebih berwaspada dan peka sepanjang hari.


2. Minum sedikit latte perlahan-lahanKafein dalam kuantiti yang kecil setiap beberapa jam sekali akan membuat anda tetap berwaspada dan fokus lebih lama.


3. Minum secawan tehPaduan kafein dan asid amino L-theanine dalam teh berfungsi mengurangi keletihan mental dan meningkatkan kewaspadaan waktu reaksi dan daya ingatan. Teh hitam membantu mengurangi stress.


4. Kerap makanMakan lebih kerap dengan kuantiti lebih kecil setiap 3-4 jam untuk memastikan kadar gula darah tetap tinggi sehingga anda tidak mengalami penurunan tenaga atau makan berlebihan akibat terlalu lapar.


5. Minum air putihMenjaga keperluan pengambilan air merupakan cara termudah menjaga kadar tenaga dan konsentrasi.


6. Jalan 10 minitSebuah kajian menunjukkan bahawa berjalan seketika boleh menjaga anda tetap segar sepanjang hari.


7. Dengar muzikKurang fokus ketika bekerja? Cuba dengar muzik. Sebuah kajian mendapati pekerja 10% lebih produktif ketika mendengarkan muzik berbanding tanpa muzik.


Sumber petikan MW (23 – 29/04/2010)

0 kata-kata indah:

Post a Comment

terima kasih sebab sudi komen di entri ini,
sila datang lagi untuk memberi komen.

(^o^)

Entri Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright Reserved © 2010-2015 musafir-di bumi-Tuhan. Powered by Blogger.