CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

24 January 2013

OTAK ORANG BERCINTA TIDAK STABIL

Awa'ish Bintuttam | 22:20 | |
Salam Cinta buat para blogger dan reader sekalian...hari ini Awa'ish nak membincangkan sebuah topik yang tidak akan pernah berakhir dan yang akan sentiasa dibincangkan dari zaman  ke zaman. Awa'ish yakin semua pembaca di sini pernah merasai cinta betul tak? (^_^) termasuklah Awa'ish sendiri. Kalau tak pernah tu, bukan manusia lah maknanya, haiwan pun ada perasaan cinta, hantu pun ada kisah cinta. Kalau tak pernah ada perasaan cinta, anda boleh disama ertikan dengan batu atau besi...jangan marah...

Tujuan utama bukanlah nak menceritakan kisah cinta Awa'ish kerana tiada apa-apa yang menarik untuk dikongsi, cuma Awa'ish pernah jatuh cinta dalam diam-diam tanpa diketahui oleh si dia. Si dia pun dah jadi milik orang daaa...opsss tercerita pulak...hehe...sori...==> nah, ambik bunga merah sekuntum.

Untuk pengetahuan semua, saya banyak berdepan dengan orang-orang yang mempunyai masalah, terutama masalah percintaan orang yang sedang hangat bercouple...bergayut siang malam, berabang, bersayang, bermanjaan tak kurang pula bermama berpapa...ish3x...apa nak jadi orang seperti ni...xpatut3x...

Yang menjadi masalah kepada saya, mereka tak mahu dengar nasihat saya...keras kepala, tak makan saman, degil, rasa perbuatan mereka itu semuanya betul, bak kata mereka cinta itu buta. Butakah cinta? Tidak, cinta tidak buta. Yang buta adalah si pencinta itu sendiri. Nak bercinta tapi tak ada ilmu. Saya sendiri rasa pening dengan ragam dan kerenah mereka ini. Padahal Islam dah gariskan cara-cara bercinta dengan betul. Islam itu agama yang selari dengan fitrah, Islam tidak menghalang kita kalau nak bercinta tapi dengan syarat iaitu melalui jalan perkahwinan. 

Bila nasihat mereka macam tu, mereka pun jawab "ah...bosan lah...asyik-asyik Islam, tu tak boleh, ni tak boleh" ish3x...apa nak jadi dengan diorang ni. PERHATIAN! Bukan Islam yang mengongkong anda tapi minda anda telah dikongkong oleh budaya barat. Saya pun terfikirlah kenapa mereka ini sangat susah mendengar nasihat. Hari ini, saya telah mendapat jawapannya secara saintifik...dan jawapan ini juga  secara tak langsung menjawab persoalan kenapa Islam tidak membenarkan couple sebelum nikah.


OTAK ORANG BERCINTA TIDAK STABIL

Pernahkah anda terfikir mengapa orang yang sedang dilamun cinta boleh mengambil tindakan yang tidak waras dan sukar difahami, termasuklah berani mengadakan hubungan sulit di luar perkahwinan.

Pakar neurologi cuba merungkai perkara itu dengan melakukan kajian ke atas apa yang berlaku pada otak ketika seseorang itu sedang dilamun cinta. Mereka mengimbas apa yang berlaku di dalam otak, selain memetakan perubahan kimia pada bahagian otak yang aktif dan bahagian otak yang tidak aktif apabila mengalami perasaan itu.

Hasil kajian mendapati bagaimana seseorang yang bercinta boleh menjadi gemuruh dan tidak stabil.
Mereka mendapati korteks hadapan otak yang membuat pertimbangan, menjadi tidak aktif apabila seseorang itu bercinta.

“Apabila anda melihat seseorang yang anda sukai, beberapa bahagian otak menjadi aktif. Namun, satu bahagian besar lagi menjadi tidak aktif iaitu otak yang membuat pertimbangan,” kata Profesor Neuroaestetik, Kolej Universiti London, Semir Zeki. Beliau percaya otak bertindak sedemikian untuk melaksanakan ‘tujuan biologikal lebih tinggi’ iaitu untuk membolehkan proses ‘pembiakan’ berlaku.

Imbasan otak juga menunjukkan ketika bercinta, bahagian otak yang mengawal ketakutan dan perasaan negatif tidak berfungsi dan ia menerangkan mengapa seseorang ‘tetap gembira’ dan tidak takut apa akan berlaku apabila dilamun percintaan. ‘Kegilaan’ ini juga dikatakan menyebabkan orang yang bercinta sukar menerima nasihat daripada rakan-rakan untuk tidak meneruskan hubungan sulit di luar perkahwinan - AGENSI.

2 comments:

  1. ya bet0l....kuna stuju...kuna juga pernah bercinta dan putus cinta. kini kuna bekerja dan tak fikir tentang cinta.

    cinta kdg kala indah. kadang kala bahana...

    ReplyDelete
  2. betol...cinta itu ada kala indah. ada kala bahana.

    ReplyDelete

terima kasih sebab sudi komen di entri ini,
sila datang lagi untuk memberi komen.

(^o^)

Entri Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright Reserved © 2010-2015 musafir-di bumi-Tuhan. Powered by Blogger.