CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

28 August 2012

Trend kahwin lambat di Malaysia

Farah Zahid | 07:35 |
Salam sejahtera ke atas sekalian kamu...

sumber : muka buku seorang coursemate
Makin menjadi-jadi sekarang, trend kahwin lewat, tak kira lelaki atau perempuan.
sebabnya? opkos bermacam-macam, antaranya :

1- Belum bertemu calon yang sesuai
Bukan mudah nak dapat calon yang betul-betul kena dengan 'taste' atau jiwa memasing,
ye tak? Nak yang penyayang la, yang romantik la, yang banyak duit la, yang suka budak kecik la, dan entah macam-macam la pendek ceritanya. So, bila ditanya bila nak kawen, jawapan yang mudah, belum jumpa calon yang sesuai.
Perlu diingat, semakin tinggi harapan yang kita letak pada sesuatu perkara itu, semakin sukar untuk kita mencapainya.
Sebenarnya tidak salah mengharapkan pasangan yang sesuai atau ideal, tetapi kita juga perlu tahu dan sedar siapa diri kita. Sekiranya mahu pasangan hidup yang sempurna, diri kita juga mesti menjadi orang yang sempurna. Ini kerana manusia memilih pasangan hidup yang setaraf dengannya, sesuai dengan firman Allah dalam surah an-Nur ayat 26.
Orang yang mahukan pasangan hidup yang baik, dia perlu berusaha sedaya upaya untuk menjadi seperti orang yang diimpikannya itu, supaya lebih mudah mendapatkannya. 
 Apabila Hati Rindu Menikah - PTS, 2011 

Lazimnya, perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan yang baik untuk lelaki yang baik, lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.
Surah an-Nur : 26 

2- Komitmen bekerja untuk mencari duit
Bila dah ada calon teman hidup, nak kena fokus pada duit, maklum jela,
zaman serba canggih, semua nak guna duit, mana ada benda yang free,
kalo dapat murah pun, kira beruntung sangat-sangat dah,
makanya, mereka lebih fokus pada kerja untuk menyimpan duit supaya senang kemudian hari,
lagi-lagi bila sentuh topik kawen, nak kena simpan duit untuk belanja kawen plak.

3- Nilai hantaran yang tinggi
Ha, yang ni lebih kepada kaum Adam la, sebab hantaran nak diberi pada kaum Hawa.
Dah jumpa calon, masalah seterusnya tertumpu pada duit hantaran dan belanja kawen.
Ni jugak antara alasan yang digunapakai, kena plak lelaki tu yang tak berapa mampu,
secara tak langsung, menyebabkan niat nak kawen dalam masa terdekat terpaksa ditangguhkan gara-gara nilai hantaran yang tinggi.
Kahwinkanlah orang yang masih sendirian antara kamu. Sesungguhnya Allah akan memperbaiki akhlak mereka, meluaskan rezeki mereka dan menambah keluhuran mereka.
Sesiapa yang berniat mahu mendirikan rumahtangga perlu meluruskan niatnya terlebih dahulu, supaya dipermudahkan dan mendapat pertolongan daripada Allah. Sebagaimana Hadis Nabi saw :
Tiga orang yang selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah orang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah, penulis yang selalu memberi penawar, dan orang yang bernikah bagi menjaga kehormatan dirinya.
HR at-Tabrani daripada Abu Hurairah 


Kesimpulan :
Bernikahlah sekiranya sudah mampu, dan berpuasalah bagi yang tidak mampu, supaya dapat menghindar dari perbuatan maksiat.

FS :
majlis saya nanti, InsyaAllah buat yang penting je, cuma akad nikah, dan untuk walimatul urus plak, saya dan dia akan bertemu, duduk dan makan bersama tetamu yang datang. doakan semoga dipermudah segala urusan kami :)

1 comment:

  1. Salam FS..

    FS dah nak bernikah ya? InsyaAllah..mudah2an berjalan lancar lah mjlis tu hendaknya.

    Kahwin bukan soal cepat or lmbat..cuma, bila melibatkan soal mendirikan masjid, bersegeralah jika mampu. Urusan lain, soal duit dan persediaan, sama2lah berusaha dan kemudian berserah padaNYA..

    ReplyDelete

terima kasih sebab sudi komen di entri ini,
sila datang lagi untuk memberi komen.

(^o^)

Entri Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright Reserved © 2010-2015 musafir-di bumi-Tuhan. Powered by Blogger.