CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

27 July 2012

Perkahwinan : Upacara membatalkan air sembahyang

Farah Zahid | 09:24 |
Salam sejahtera ke atas sekalian kamu...

Kan?
semua orang paham benor tentang upacara ni,
ye dak, ye dak?
tiap kali ngikut abang-kakak-sepupu-kawan yang bernikah,
kompem-kompem ada upacara batal air sembahyang antara pengantin,
tapi apa hukum yang sebenarnya?

Pernikahan atau perkahwinan,
ialah satu perkara baik dan bersejarah dalam hidup manusia,
yang mana ia merupakan suatu anugerah yang besar yang perlu dihayati.
Untuk itu,
cara terbaik bagi pasangan suami-isteri yang baru lepas akad nikah,
adalah dengan menunaikan sembahyang sunat dua rakaat,
( sembahyang sunat nikah )
yang sepatutnya ( bukan PATUT, tapi boleh kira dituntut )
untuk menjadi adat istiadat setelah selesai akad nikah.

Ungkapan "membatalkan air sembahyang" itu sendiri sudah membawa tanggapan,
atau nilai yang tidak elok,
maka,
moleklah kiranya sembahyang sunat ini mengambil alih tempat adat yang tidak kena pada tempatnya itu.

Macam mana cara mendirikan sembahyang sunat nikah ni?
Mudah je, yang mana caranya sama dengan sembahyang sunat mutlak*,
dari segi praktik atau gerak lakunya.

Lafaz niat :
gambar agak blur, maapkan tuan belog (=.=')

Dah siap sembahyang sunat nikah, berdoa la pada Allah swt dengan sebarang doa pun,
dan jangan lupa mengucapkan syukur kepadaNya tanda terima kasih kita.


Sekian, itu je antara sedikit ilmu yang nak saya kongsikan dengan korang semua.

* sembahyang sunat mutlak :
sembahyang yang dikerjakan tanpa sebarang sebab tertentu,
dilakukan pada bila-bila masa melainkan waktu yang tidak dibolehkan sembahyang.


aYaz :
biar mati anak jangan mati adat.. 
anak mati, sape nak teruskan adat kau tu?
nak beradat sekalipun, biar la yang menepati syariat Islam,
bukan adat yang "ntah-apa-apa-tak-masuk-dek-akal-melawan-syariat-agama"

2 comments:

  1. nice info.. hihi kdg org melayu ni mmg taksub ngan adat.. jgna pertahankan adat sampai agama tergadai... huhu

    ReplyDelete

terima kasih sebab sudi komen di entri ini,
sila datang lagi untuk memberi komen.

(^o^)

Entri Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright Reserved © 2010-2015 musafir-di bumi-Tuhan. Powered by Blogger.